søndag 2. oktober 2011

Kanel/sjokoladesnurrer


Jeg er nettopp kommet hjem fra nattevakt. Istedetfor å gå og legge meg, har jeg satt en bolledeig. Tenkte å bake kanel/sjokoladesnurrer til eldstemann før han i ettermiddag reiser tilbake til Finnmark på Befalskolen. Jeg bruker for det meste Morten Schakendas oppskrift fra boka Moren Schankenda om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom når jeg baker boller av alle slag. Boka er fantastisk god lesning med supre tips og oppskrifter, så skal du kjøpe en kokebok/bakebok, kan jeg virkelig anbefale denne! Her kommer oppskriften:

1 kg hvetemel
1/2 liter h-melk
150 g sukker
15 g salt
15 g kardemomme
1 stort egg
50 g fersk gjær
150 g meierismør uten salt i terninger

Ha alle ingredienser unntatt smør i en eltebolle, og elt med maskin i ca. 15 minutter på sakte fart til deigen er smidig og slipper kantene. Tilsett smør i små terninger, og elt i nye 15 minutter. Pass på at alt smøret er eltet godt inn i deigen. Legg deigen i en egnet bolle til heving, dekk med plastfolie og la heve i 1 1/2 time. 

Kanelfyll:
125 g mykt meierismør
125 g sukker
2 ss malt kanel
evt. 100 g hakket mørk sjokolade

Strø mel på bakebordet, kjevle ut deigen til rektangel, ca. 40x50 cm. Smør smøret på deigen og strø sukker og kanel jevnt utover. Ha evt. over hakket sjokolade. Gni med hånden slik at alt er godt blandet. Brett 1/3 av deigen inn mot midten på langsiden, og brett den siste delen over den delen som er dobbel. Nå har du 3 lag. Kvevle ut dette slik at du får en leiv på ca. 30x50 cm. Del leiven i 16 strimler på tvers. Hver strimmel surres og knytes til en knute. Sett på stekebrett med bakepapir, dekk med plastfolie og la heve i ca. 1 time. Pensle med sammenvispet egg og strø med sukker. Stekes midt i ovnen ved 175 grader i ca. 20 min. Avkjøl på rist og nyyyyt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar